social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

شنبه1403/2/1

10:33:0

69

پیام تبریک مدیرکل استاندارد استان قم به مناسبت پذیرش گواهینامه های سازمان ملی استاندارد در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (APAC)

 به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان قم، دکتر محمد هادی سمواتی با صدور پیامی موفقیت سازمان ملی استاندارد ایران را در پذیرش گواهینامه های آن سازمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا اقیانوسیه (APAC) در دولت مردمی تبریک گفت.
سمواتی با اشاره به شعار محوری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت :
در سال جهش تولید با مشارکت مردم برگ زرین دیگری در کارنامه سازمان ملی استاندارد ایران با افتخار نقش بست. پذیرش گواهینامه های سازمان ملی استاندارد در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا اقیانوسیه (APAC) در دولت مردمی سیزدهم موجبات مسرت خاطر را فراهم نمود.
لازم به ذکر است این امر موجبات هموار شدن مسیر جهش تولید را فراهم مینماید و از آنجایی که صادر کنندگان خدمات. محصولات تولیدی برای عرضه جهانی کالاهای خود می بایست نسبت به اخذ گواهینامه مورد قبول کشور مقصد اقدام نمایند بدون وجود تاییدیه فوق انجام فرایند صادرات زمان بر و هزینه را خواهد بود و نظر به اینکه در گذشته گواهینامه های کشورمان از این وجاهت و مقبولیت قانونی برخوردار نبود صادر کننده برای تهیه گواهینامه مورد قبول می بایست به شرکت های خارجی دارای گواهینامه تایید صلاحیت بین المللی مراجعه نماید و پس از بازرسی و نمونه برداری و انجام آزمایش از سوی شرکت های مذکور نسبت به اعطا گواهینامه به صادر کننده اقدام گردد. لیکن با پذیرش گواهینامههای سازمان ملی استاندارد از سوی اتحادیه تایید صلاحیت آسیا اقیانوسیه APAC فرایند فوق الذکر حذف میگردد و شرکتهای تایید صلاحیت شده ایرانی از سوی سازمان ملی استاندارد میتوانند این گواهینامه ها را صادر نمایند.
بدیهی است این امر در سالی که به نام جهش ،تولید با مشارکت مردم نامیده شده است در تسهیل و تسریع صادرات محصولات تولیدی اثر بسزایی خواهد داشت.
بر این اساس دامنههای تایید شده از سوی APAC به شرح ذیل می باشد
نهادهای گواهی کننده سیستم مدیرت (1-17021 ISO/IEC)
نهاد گواهی کننده اشخاص (17024 ISO/IEC)
سیستم مدیرت زیست محیطی (QMS)
سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (EMS) سیستم مدیریت انرژی (FSMS)
سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی (OHSMS)
سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی (MDQMS)
آزمایشگاه کالیبراسیون (17025 ISO/IEC)
نهاد گواهی کننده محصول فرایند و خدمات (17065 ISO/IEC)
نهاد بازرسی (17020 ISO/IEC)
آزمایشگاه تشخیص طبی (پزشکی) (15189 ISO)
برگزار کنندگان آزمون مهارت تخصصی (17043 ISO/IEC)
آزمایشگاه آزمون (17025 ISO/IEC)